onsdag 9. desember 2009

Bloggoppgave: Flammen og Citronen


Bloggoppgaven for uke 51 er å skrive en anmeldele av den danske filmen Flammen og Citronen fra 2008. I skrivende stund har jeg ikke sett filmen selv, så det blir spennede for meg også. Det jeg veit, er at handlingen er lagt til Danmark under andre verdenskrig, og at vi følger en gruppe mennesker som er involvert i motstandsbevegelsen. Naturlig nok har filmen blitt sammenlignet med den norske motstandsfilmen Max Manus som også kom ut i fjor.

Tidligere i høst har dere skrevet novelleanalyser, og filmanmeldelse er en beslektet sjanger. Begge sjangrene formidler skribentens forståelse av et fortelling, men samtidig er fokuset noe forskjellig. I en analyse er hensikten å "plukke fra hverandre" fortellingen og vise hvordan delene sammen bidrar til å skape en helhet. En anmeldelse, derimot, kan ses på som en form for forbrukerveiledning. Anmeldelsen skal gi leserne en pekepinn om hva de kan vente seg om de går og ser filmen. Informasjon om hva slags film det er, er altså viktig. Samtidig skal anmeldelsen gi veiledning om hvorvidt det er verdt å se filmen. Det betyr at anmeldelsen gir uttrykk for anmelderens subjektive oppfatning av filmen. At anmeldelsen er subjektiv, betyr imidlertid ikke at synspunktene ikke trenger å bli grunngitt. Anmeldelsen får troverdighet blant annet gjennom hvor overbevisende anmelderen klarer å argumentere for synspunktene sine. Gode resonnementer og utdypninger med eksempler er altså viktig i en anmeldelse på samme måte som i en analyse.

Dere kan lese mer om filmanmeldelse på nettsidene til Norsk filminstitutt og i Panorama på side 140.

Til slutt vil jeg minne om at det er deres opplevelse av filmen jeg er interessert i. Jeg oppfordrer dere derfor til ikke å bruke kilder denne gangen.

Lykke til!

Bilde: "My DVD collection" fra FlickrCC

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar