onsdag 2. desember 2009

Hvorfor skal vi blogge på skolen?


Her får dere en oversikt over hva vi lærere på Sandvika tenker om blogging som verktøy i norskfaget. Den er utarbeidet av Ingunn Kjøl Wiig.

Det er helt sikkert noen av dere som lurer på hvorfor dere skal blogge på skolen. Det er flere grunner til det, men vi har plukket ut noen:
• øke deres digitale kompetanse
• lage sammensatte tekster
• reflektere over fagstoff
• gi uttrykk for tanker og meninger
• få formelle og uformelle tilbakemeldinger fra lærer og medelever
• dele med andre
• lage personlige, kreative blogginnlegg
• få utløp for skriveglede
• få en samlet oversikt over hva de har jobbet med gjennom tid

For meg som lærer er bloggene deres et hjelpemiddel til å:
• få et riktigere/bredere inntrykk av de "stille" elevene
• skape et annet forum enn klasserommet for å kunne gi andre typer tilbakemeldinger
• legge til rette for å utvikle elevenes digitale kompetanse
• gi opplæring i utvikling av sammensatte tekster
• bruke bloggen som en del av vurderingsgrunnlaget i norsk skriftlig
• få en samlet dokumentasjon av hva eleven har jobbet med over tid
• bruke blogginnlegg som grunnlag for diskusjoner i klassen
• bruke blogginnlegg som utgangspunkt for muntlig eksamen

Bloggen du nå oppretter skal først og fremst brukes til faglig refleksjon til tema og emner knyttet opp mot norskfaget. Jeg forventer at bloggen din oppdateres jevnlig. Dere vil få en god del konkrete bloggoppgaver underveis, men jeg vil også oppfordre dere til å skrive innlegg på eget initiativ. Kanskje du har lest en god bok eller sett en film du kunne tenke deg å anbefale andre?

Bloggen vil bli vurdert og karakteren vil telle i norsk hovedmål. Akkurat når det skjer kommer jeg tilbake til, og jeg kommer også tilbake til vurderingskriteriene. Ønsket mitt er at dere elever skal være med på å bestemme disse kriteriene, selv om jeg selvfølgelig har visse ting som må være med, i og med at dette er en fagblogg.

Bilder: "Blowfishin'" og "Friday 12. 5. 2008"
fra Flickr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar